معاون اول رييس جمهور با اشاره به تعابير نادرستي كه برخي منتقدين و مخالفين دولت اين روزها عليه رييس جمهور به كار مي برند گفت: در تاريخ ايران چنين هجمه بي سابقه اي از تريبون هاي رسمي عليه رييس جمهور بي سابقه است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت دكتر اسحاق جهانگيري پيش از ظهر امروز (شنبه) در نخستين جشن فارغ التحصيلي ادوار دانشكده خبر، روز خبرنگار را به اساتيد، دانش آموختگان، روزنامه نگاران و همه اصحاب رسانه تبريك گفت و با گراميداشت ياد شهيد محمود صارمي و همه شهداي عرصه رسانه اظهار اميدواري كرد دولت بتواند مشكلات پيش روي فعاليت اصحاب رسانه را برطرف كند.


معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه دانشكده خبر بنا به ويژگي هاي برجسته و تاثيري كه دارد مركزي رسمي به شمار مي آيد كه مي تواند فاصله ها را در فهم و حل مسائل كشور حداقل در حوزه ارتباطات برطرف كند.
وي افزود: دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و خبرگزاري جمهوري اسلامي بايد به مسائل اين دانشكده توجه كنند تا دغدغه هاي آنها را برطرف سازند.

 

دكتر جهانگيري در ادامه اظهار داشت: كشور ما با مسائل متعددي روبرو است كه اين مسائل جديد نيستند و سابقه اي طولاني دارند. هم در سطح بين المللي، هم در بخش اقتصادي و هم در حوزه مسائل و آسيب هاي اجتماعي و هم در بخش فرهنگي و سياست داخلي كشور مشكلاتي وجود دارد كه يقيناً بدون تفاهم قابل حل نيستند.
معاون اول رييس جمهور افزود: ما سخت نيازمند آنيم كه مكان ها و امكان هايي براي گفتگو و تفاهم در جهت حل مسائل پيدا كنيم.


وي ادامه داد: عصر ارتباطات و كساني كه به دانش و مهارت ارتباطي مجهز هستند بهتر از هر كسي مي توانند در اين زمينه ايفاي نقش كنند و براي بالابردن قدرت ارتباطي جامعه در سطوح مختلف راه هاي عملي و براي حل مسائل پيشنهادات اصولي مطرح كنند.
دكتر جهانگيري اظهار داشت: عصر ارتباطات عصر تبديل ارتباطات يك سويه به ارتباطات دو سويه و تعاملي و عصر مفاهمه به جاي مقابله است.


معاون اول رييس جمهور افزود: عصر ارتباطات عصر تنوع به جاي يك دستي است و در چنين عصري فعالان رسانه اي بيش از همه گروه هاي سياسي و اجتماعي مي توانند نقش ايفا كرده و موثر باشند.


وي با بيان اينكه تقريبا همه مسائل دنيا در عصر امروز رسانه اي شده است خاطرنشان كرد: امروز مسائل فرهنگي و اقتصادي رسانه اي شده اند كه البته اينها دليل بر قدرت نامحدود رسانه نيست بلكه يعني رسانه در محيط پيرامونش تاثير و تاثر متقابل دارد.


دكتر جهانگيري اظهار داشت: جامعه ما به دلايل متعدد فرهنگي و تاريخي داراي اختلال ارتباطي جدي است و فرهنگ سياسي ما با فرهنگ گفتگو فاصله زيادي دارد كه كنشگران رسانه اي بايد ميدان گفتگو بسازند تا بتوان در اين فضا، پيرامون مسائل جدي كشور گفتگو كرد.
معاون اول رييس جمهور ميدان اصلي قدرت در جهان امروز را افكار عمومي دانست و گفت: افكار عمومي با تبليغات و پروپاگاندا ساخته نمي شود بلكه با ارتباطات فعال و تعاملي بوجود مي آيد.
دكتر جهانگيري افزود: رسانه ها از هر نوع كه باشند چه رسانه هاي سنتي و چه رسانه هاي نوين اگر به سوي ارتباطات حركت كنند و ارتباطات براي آنها اصل باشد، قطعا در خدمت توسعه و پيشرفت كشور قرار مي گيرند.


وي تصريح كرد: پيشرفت ايران و پيشرفت هيچ كشوري جز با ارتباطات صحيح جامعه و تصميم گيران و ارتباط صحيح ميان گروه هاي مختلف اجتماعي ميسر نيست.
معاون اول رييس جمهور با تاكيد براينكه رسانه بايد به معناي واقعي رسانه باشد و نه محلي براي ايجاد جنگ رواني تصريح كرد: رسانه بايد محل گفتن و شنيدن باشد و نه محلي براي ايجاد جنگ رواني عليه بخش ديگري از جامعه. رسانه بايد محل ارتباطات باشد و نه محل القاء مطالب غيرواقعي.
دكتر جهانگيري گفت: دولت بر حسب وظيفه اي كه براي اداره كشور دارد و بايد تصميمات مهم و تعيين كننده اي اتخاذ كند، به دنبال ارتباط با شهروندان و پاسخگويي به افكار عمومي است.
وي افزود: دولت به دنبال آن نيست كه فضاي تند، جنجال و پوپوليستي بر رسانه هاي كشور حاكم شود بلكه دولت به دنبال آن است كه نظام اطلاع رساني عقلاني و انتقادي در كشور تقويت شود.
معاون اول رييس جمهور با اشاره به نظر سنجي انجام شده در يك نهاد رسمي در خصوص ميزان انتقادپذيري دولت گفت: نتايج اين نظرسنجي نشان مي دهد كه دولت در پذيرش انتقاد توفيقات خوبي داشته است.


دكتر جهانگيري تاكيد كرد: دولت از دورغ و تهمت در رسانه ها گريزان است و از جريان آزاد اطلاعات و فضاي نقد استقبال مي كند. دولت دنبال مچ گيري و افشاگري نيست بلكه به دنبال حقيقت يابي، شفافيت و آگاهي دادن است.


وي با يادآوري يكي از موارد انتقادپذيري دولت، به موضوع قراردادهاي جديد نفتي اشاره و خاطرنشان كرد: دولت در اين زمينه نشان داد كه به انتقادات و نظرات منتقدان توجه دارد و پس از آنكه سال گذشته مصوبه اي مبني بر اينكه قراردادهاي نفتي بايد از چه اصول و ساختاري تبعيت كنند در دولت به تصويب رسيد، نقدهايي مطرح شد و دولت تصميم گرفت از منتقدان بخواهد كه نظرات خود را براي دولت ارسال كنند و در همين راستا ساعت ها جلسات مختلف در وزارت نفت با منتقدين برگزار و نظرات آنان اخذ شد.


معاون اول رييس جمهور افزود: مقام معظم رهبري نيز تاكيد داشتند كه بررسي اين قراردادها بايد در ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي انجام شود و اين موضوع در دستور كار ستاد قرار گرفت و به طور همزمان گفتگوهايي ميان سران كشور با مقام معظم رهبري انجام شد و رهبر معظم انقلاب دستوراتي در اين زمينه صادر كردند.
دكتر جهانگيري اضافه كرد: هم اكنون اصلاحات در اين قراردادها اعمال شده و در 20 ماده آماده شده است اما از زماني كه خبر اين موضوع منتشر شد، برخي افراد فضايي در كشور ايجاد كرده اند و فكر مي كنند كه بايد همواره با هر چيزي مخالفت كنند. به صراحت اعلام مي كنم كه كاري دقيق تر و با حوصله تر در تاريخ مصوبات دولت به اندازه تدوين اين قراردادها تا به امروز كم سابقه نداشته است.


وي در ادامه با تاكيد براينكه دولت دانستن را حق مردم مي داند گفت: چنانكه دولت حفظ حيثيت و حقوق شهروندان را مايه آرامش، نظم و اعتدال جامعه مي داند.
معاون اول رييس جمهور تاكيد كرد: رسانه محل آگاهي دادن و تربيت انتقاد است و نه محلي براي فريب و تخريب. رسانه ميدان جنگ و دشمني نيست بلكه ميدان دوستي و هم زيستي است.
دكتر جهانگيري در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه امروز سهم دولت از فضاي رسانه اي بسيار اندك و محدود است، اظهار داشت: زبان منتقدين و مخالفين دولت تند و باز است و اي كاش دولت هم مي توانست در حد مخالفين كه گاه با استفاده از تريبون هاي رسمي و بيت المال هر سخني مي خواهند به زبان مي آورند، از خود دفاع كند.


وي با اشاره به انتقادات تند و تعابير نادرست عليه رييس جمهور خاطرنشان كرد: دكتر روحاني 24 سال نماينده ولي فقيه در مهمترين ركن تصميم گيري نظام يعني شوراي عالي امنيت ملي بوده و امروز نيز رييس اين شورا است.


معاون اول رييس جمهور افزود: رييس جمهور مهمترين گره ها را از بزرگترين مشكلات اين كشور باز كرد و مذاكرات هسته اي با شش قدرت دنيا با مديريت دكترروحاني و رهنمودهاي مقام معظم رهبري به نتيجه رسيد.


دكتر جهانگيري اظهار اميدواري كرد، فضاي رسانه اي در حدي باشد كه دولت بتواند همانند مخالفين و منتقدين خود به رسانه دسترسي داشته باشد.
وي تصريح كرد: مخالفين دولت اصرار دارند كه در رسانه هاي خود اعتدال و اميد را از مفهوم خود خارج كنند كه اين به معناي افراط و تفريط و جلوگيري از آن است كه جامعه بتواند به زندگي مطمئن و اداره كشور بر اساس عقلانيت اميدوار باشد. مخالفين سعي مي كنند ذهنيت و خواست افراطي و بدبينانه خود را به جاي واقعيت و خواست مردم جا بياندازند.


معاون اول رييس جمهور با تاكيد براينكه جامعه ما به شدت نيازمند ارتباط، گفتگو، اعتدال و اميد است، گفت: مصالح و منافع ملي كشور ايجاب مي كند كه رسانه هاي رسمي و غيررسمي در اين مسير حركت كنند و بذر ياس، كينه ، تهمت و دروغ نكارند.
دكتر جهانگيري خاطرنشان كرد: سياست رسانه اي دولت ارتقاء زبان تفاهم ملي و تقويت ارزش هاي ديني و ملي كشور است و مصلحت كشور اين است كه رسانه ملي و رسانه هاي وابسته به نهادهاي حكومتي و دولتي و نيز تريبون هاي رسمي به دور از جناح بندي هاي سياسي و عمليات رواني فعاليت كنند. حيثيت و حقوق همه شهروندان و سرمايه هاي اجتماعي و سرمايه هاي نمادين كشور را حفظ كنند.


وي با تاكيد بر لزوم تقويت گفتگو و ارتباط دستگاه ها با نخبگان و گروه هاي اجتماعي، علمي، فرهنگي و سياسي در رسانه ها گفت: توجه به اطلاع رساني و پاسخگويي به مردم از ضرورت هاي اصلي كشور است كه دولت بايد در اين زمينه پيش قدم باشد.
معاون اول رييس جمهور افزود: قبول داريم كه ايرادات و اشكالاتي در ارتباط منسجم دولت با نخبگان و گروه هاي مختلف وجود دارد كه اميدواريم اين نقيصه رفع شود.
دكتر جهانگيري گفت: نياز اساسي نظام و جامعه به اطلاع رساني اين است كه سياست گذاران و دست اندركان و فعالان حوزه رسانه، فضايي بسازند كه در آن چند عنصر برجسته باشد و به آگاه كردن توجه شود و نه سردرگم كردن مردم.


وي افزود: بايد اطلاع رساني برجسته باشد و نه جنگ رواني عليه بخش هايي از حكومت. شفاف سازي باشد نه سياه نمايي عليه مصالح كشور. گسترش فرهنگ نقد باشد و نه فرهنگ مچ گيري. گفتگو باشد و نه القاي سكوت. دعوت به زبان آوري جامعه باشد و نه ايجاد رعب و وحشت و خلاصه جامعه را باز كردن سرلوحه كار باشد و نه راه تنفس جامعه را بستن.
معاون اول رييس جمهور گفت: انتظار ما از استادان، محققان، دانشجويان و اصحاب رسانه اين است كه به ارتقاء سطح رسانه اي كشور كمك كنند و به عنوان يك اصل عقلاني، اخلاقي و حرفه اي بپذيرند كه شفافيت و جريان آزاد اطلاعات اصالت دارد و دامن زدن به توقعات فزاينده در جامعه منجر به سرخوردگي فزاينده مي شود. ايجاد ابهام، يأس و سرخوردگي به سود هيچ كس و هيچ جريان سياسي نيست.
دكتر جهانگيري گفت: اميدوارم رسانه ها دربرخي از اصول از جمله حقوق، ارزش ها، آرمان ها و خواست ملت اصرار كنند و بر حاكميت قانون و مبارزه با فساد نيز پافشاري داشته باشند.
وي افزود: برخي از مشكلات كه براي كشور پيش آمد نتيجه قانون گريزي بود و بايد توجه داشته باشيم كه قانون بايد براي همه محترم شمرده شود و قواي سه گانه نبايد در حوزه قانوني يكديگر دخالت كنند. اگر چنين باشد و احترام به قانون در قواي سه گانه حاكم گردد، دولت، مجلس و قوه قضاييه مقتدر خواهيم داشت كه در نتيجه نظام جمهوري اسلامي ايران مقتدر خواهد بود.


دكتر جهانگيري با تاكيد براينكه رسانه ها بايد بر مبارزه با فساد اصرار كنند، خاطرنشان كرد: يكي از دلايل سازمان يافته شدن فساد در كشور اين بود كه رسانه ها غايب صحنه بودند و آن طور كه بايد حضور نداشتند.
معاون اول رييس جمهور خاطر نشان كرد: مبارزه با فساد نبايد آلوده به مسائل سياسي شود و اگر قرار باشد با فساد برخورد شود بايد در همه سطوح اين اتفاق بيفتد. اگر قرار باشد با رانت برخورد شود نمي شود با كسي كه از بيشترين رانت برخوردار بوده است برخورد نشود و حالا او به رانت خوري ديگران اعتراض كند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي را فرصتي بسيار خوب براي شفافيت ارزيابي كرد و گفت: در شبكه هاي اجتماعي دسترسي آزادتر به اخبار و جريان آزاد اطلاعات برقرار است كه اين يك گام رو به جلو و دستاوردي براي كشور است اما بايد توجه داشت كه قدرت شبكه اجتماعي مسئوليت اخلاقي و حرفه اي را بيشتر مي كند.


دكتر جهانگيري افزود: مرز حريم خصوصي و عمومي در شبكه هاي اجتماعي از بين رفته است و بايد در اين زمينه مسئوليت بيشتري وجود داشته باشد و به آثار و پيامدهاي اخباري كه منتشر مي شود، بيشتر دقت شود.
در اين مراسم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز از تدوين دو لايحه در خصوص رسانه و مطبوعات در كميسيون دولت خبر داد و گفت: لايحه اصلاح قانون مطبوعات و لايحه سازمان نظام رسانه اي در كميسيون هاي دولت تدوين شده كه رابطه ميان روزنامه نگاران را با حاكميت و صاحبان رسانه مشخص مي كند.
در اين مراسم همچنين با حضور معاون اول رييس جمهور از خانواده هاي شهيد صارمي و برخي از شهدا و نيز جان باختگان دانشكده خبر و نيز موسسين و افراد موثر در احداث دانشكده خبر و همچنين برخي فارغ التحصيلان اين دانشكده قدرداني شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha